Дидактичні ігри на уроках математики
«Влучні стрільці»
Провести стрілки від числа до відповідного
приклада
10 10+2 12 10+6 10 17- 7
15 15-5 11 10+5 16 10+1
«Пори року розповідають про себе»
Впізнати пору
року, про яку розповідає один з гравців.
«12 місяців»
Гравці‚
що є ”місяцями" розповідають про себе. Інші гравці відгадують цей місяць.
«Я дерево»
Гравець
розповідає про листочки, плоди‚ кору‚ квіти свого дерева. Інші гравці впізнають, що це за
дерево.
«Де дзвенить дзвіночок?»
Одній дитині зав’язують очі
хустинкою. Друга дитина ходить з дзвіночком по класній кімнаті і подзвонює ним
у різних місцях. Перша відгадує, де подзвонили, називаючи місце звуку відносно себе:
«Подзвонили праворуч від
мене»,«Подзвонили зліва від мене» і т.д. Той , хто після умовної
кількості дзвінків жодного разу не помилився, отримує дзвіночок і займає місце
свого попередника.
«Навпаки»
Учитель
називає якесь слово, що характеризує напрямок руху або просторові відношення
між предметами, а викликаний учень повинен сказати слово, протилежне за
значенням. Гра повинна проходити у швидкому темпі. «Верхній – нижній, ліворуч –
праворуч, спереду – ззаду, перший – останній».
«Не скажу»
Учні
рахують від 30 до 60 по одному, але замість чисел, що діляться на 5 , вони
говорять «не скажу». Ці числа вчитель записує на дошці. 30, 35, 40. 45 і т.д.
«День
– ніч»
Учитель
тихо промовляє «Ніч», - діти закривають очі й кладуть голови на парти. Учитель
пропонує завдання. Діти думають. Учитель говорить «День» - діти прокидаються і
відповідають, піднявши руки.
«Естафета»
Клас ділиться на дві команди. На дошці записано
стільки прикладів, скільки учнів присутніх на уроці. Приклади містять табличне
множення і ділення, додавання та віднімання в межах 100. За сигналом перші учні
виходять до дошки, записують відповідь і передають крейду іншому. Якщо учень
бачить помилку гравця своєї команди він може виправити неправильну відповідь,
коли прийде його черга. Після розв’язування всіх прикладів перевіряється
правильність виконання завдань і визначаються переможці.
«Віднови числа»
Вчитель каже: «На снігу сорока розклала приклади, але
повіяв вітерець і частину прикладів засипало сніжком. Допоможіть сороці
відновити приклади».
... +2=4
... +3=6 ... +4=6
... +2=5
... +1=4 ... +1=5
«Потяг»
Учитель по черзі
викликає до дошки учнів. Кожен з них, виконуючи роль вагона, називає свій
номер. Перший викликаний учень говорить:
«Я – перший вагон». Другий учень виконує роль другого вагона, він називає свій
порядковий номер і т.д. Потім діти повертаються в другу сторону – останній
вагон стає першим. Діти називають свої порядкові номери справа наліво.
«Мовчанка»
5
7
8
10 +
3
6
2
1
«Будь
уважний»
Скільки лапок у вовків? (4)
Скільки в мишки є хвостів?(1)
Скільки вушок у зайців?(2)
Скільки пальців на руці?(5)
Скільки крил є у лисиці?(Ніскільки)
Скільки в теремі криниць? (Ніскільки)
Скільки жаб літає в небі? (Ніскільки)
Скільки хвостиків у тебе? (Жарт)
«Що
змінилося?»
Учитель
ставить на столі 5 іграшок: заєць, ведмідь, вовк, лисиця, їжак. Учні називають
: перший – заєць, другий – ведмідь і т. д. Потім учні заплющують очі, а вчитель
переставляє іграшки місцями. Учні розплющують очі і розповідають, що змінилося.
«Цікаві квадрати»
Потрібно знайти суму чисел по діагоналі. Потім
вставити у порожні клітинки такі числа,
щоб сума їх чисел дорівнювала числу по діагоналі.
4
|
||
5
|
||
1
|
6
|
4
|
||
9
|
5
|
|
6
|
«Листоноша»
Учитель роздає 5 учням однакову кількість «листів» (картки
із записаними прикладами). У дітей, які сидять за партами, в руках картки з
номерами будинків (від 1 до 10). Кожен листоноша повинен розв’язати приклади.
Відповіді збігаються з номерами будинків. Завдання: швидко та без помилок
рознести листи за призначенням. Переможцю можна вручити медаль або емблему
«Кращий листоноша».
«Кожній іграшці – своє місце»
Дошка поділена на три частини, на кожній записані
цифри. Учням роздають зображення
іграшок, на яких
закріплено картинки з прикладами. Необхідно розв’язати приклади. Кожна
відповідь – записана на дошці цифра, на місце якої прикріплюють ту чи іншу
іграшку.
« Склади приклад»
Учитель роздає дітям картки з числами. Він називає
добуток множення, а діти, в яких є відповідні картки, повинні стати разом, щоб
склався приклад на множення.
«Мікрофон»
Один
учень називає приклад, а інший відповідь до нього.
«Відгадай
приклад»
Учні
працюють із сигнальними картками. Вчитель називає відповідь якогось прикладу на
множення числа 2, діти повинні підняти дві сигнальні картки із числами, які є
множниками.
Ряд – переможець»
Школярі обирають із кожного ряду по двоє учнів. Ці
діти стоять навпроти свого ряду, а інші учні по черзі швидко пропонують їм
розв’язати приклади на множення і ділення. Підраховують, хто більше
правильно розв’язав прикладів. Під час
підбиття підсумків ряд – переможець підводиться і плескає в долоні.
«Математична зарядка»
Гравці шикуються в дві шеренги. Ведучий називає різні
числа. Якщо число ділиться на 4, гравці підводять праву руку, а якщо ділиться
на 5 – присідають. Гравець, який припустився помилки, залишає гру. Конкурс
завершується, коли названі всі числа: 8, 10, 12, 15, 16, 24, 25, 28, 30, 32,
36, 45, 50.
Виграє та команда, яка має більшу кількість балів,
адже кожен гравець приносить по одному балу.
«Знайди пару»
Для проведення гри команди шикуються у дві шеренги.
Гравці прикріплюють на грудях таблички з числами 2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9. Перед
кожною командою ставлять два стільці. Вчитель називає будь – яке число, що є
добутком двох одноцифрових чисел.
Учні із кожної команди. Які мають номери 5 і 3.
Вибігають і сідають на стільці. За кожне правильно виконане завдання пара, яка
швидше і правильно виконала завдання, отримає 1 бал.
« Забий гол»
На
дошці - запис:
5 72:8 18:6 6
4 18:9 45:9 9
2 36:6 49:7 3
8 28:7 24:3 7
Двоє
учнів із крейдою в руках одночасно починають розв’язувати по стовпчику
прикладів. Відповіді записані в обох «воротах» не за порядком. Учень повинен
знайти в певних «воротах» відповіді до своїх прикладів і провести крейдою
стрілку від кожного прикладу до його відповіді. Хто швидше «заб’є» всі чотири «голи», той і виграв.
«Допоможи білочці зібрати гриби»
На гілочках, на тоненьких,
поки день ще не погас,
сироїжки та опеньки
білка сушить про
запас.
Учитель звертається до дітей
з пропозицією допомогти білочці відібрати найсмачніші гриби.
На грибах записані приклади
на множення та ділення. Смачними будуть ті, відповідь яких менша 30.
Дидактичні ігри
на уроках математики у 4 класі
Тема.
Нумерація трицифрових чисел. Табличне
множення та ділення Гра «Щаслива трійка»
Хід гри
Між
цифрами «5» поставте знаки математичних дій і дужки так, щоб відповідь була
правильною:
5 5
5 5
5 = 1005 5 5 5 5 = 100
5 5 5 5 5 = 100
Тема.
Нумерація трицифрових чисел. Табличне
множення і ділення з числами 1 та 0 Гра
«Розмова чисел» Хід гри Учні
ділять на групи за рядами парт. Діти – це числа. Числа розмовляють
у порядку зайнятих місць за партами. Так, перший учень це – число 1, другий –
число 2 і т.д. У процесі розмови одиниця заявляє, про себе, що вона менша від
будь-якого числа, що йде за нею, а число 2 говорить, що воно більше від 1, але
менше від 3 та інших наступних чисел. Число 3 має сказати, що воно більше від 1
і 2, але менше від 4,5,6 і т.д. Числа розмовляють у швидкому
темпі.
Тема.Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел Гра «Хто швидше й більше?»
Хід гри Учитель пропонує всім дітям скласти приклади на додавання так, щоб
відповіддю до них були числа 7 і 9 (15, 38). Це завдання треба виконати за 5 –
10 хв.
Тема. Письмове множення на одноцифрове число Гра «Відгадай»
Хід гри
Занумеруємо
дні тижня так: неділя-перший день, понеділок – другий і т.д. задумайте
будь-який день тижня, помножте його номер на 2, додайте до добутку 5, помножте
суму на 5, допишіть до знайденого числа справа нуль і назвіть результат.
Ведучий від названого результату віднімає 250. Ця різниця завжди виражає
круглі сотні. Цифра сотень дає номер задуманого дня.
Тема.
Вправи і задачі на знаходження
частини числа. Письмове ділення на одноцифрове число.
Гра « Я впораюсь»
Хід
гри
Учитель пропонує учням (по одному) лічити по порядку від 1, але замість
чисел, які діляться на 3, говорити «хоп»: один, два, хоп, чотири, п‘ять, хоп,
сім, вісім, хоп, …). Хто збився, виходить з гри.
Тема.
Знаходження числа за його частиною.
Перевірка письмового ділення множенням. Гра «Дільники».
Хід гри
Клас поділяється на три групи: «дільники» 2, 3 і 5. Учитель називає
яке-небудь число і пропонує підняти руки учням тієї групи «дільників», на які
ділиться не тільки на один з дільників 2, 3 і 5, а й на два з них чи на всі
одночасно 30, 16, 25, 105, 310 і т.д.
Тема.
Письмове множення на двоцифрове
число. Гра «Твоя улюблена цифра».
Хід гри Помнож
свою улюблену цифру (одноцифрове число, зображене нею) на 9 і на знайдений
добуток помнож восьмицифрове число 12345679. В результаті дістанеш число,
записане тільки твоєю улюбленою цифрою.
Наприклад: улюблена цифра 2. Отже, 2 х
9 = 18; 12345679 х 9 = 222222222
Тема.Письмове множення на двоцифрове число.
Гра «Який клас».
Хід гри
Кожному учневі треба підготувати чотири паперові картки різного кольору,
наприклад: жовтого, зеленого, білого, червоного. На картці жовтого
кольору з обох боків написано – «клас одиниць», на зеленій – «клас тисяч», на
білій – «клас мільйонів», на червоній – «клас мільярдів».
Перед початком гри на дошці треба записати яке-небудь
дванадцятицифрове число, наприклад 123 456 712 175. Учитель
показує або підкреслює якусь цифру цього числа, а учні піднімають картку, яка
визначає до якого класу належить ця цифра. Підкреслювати можна не по одній, а
одночасно по кілька цифр і в різних класах і розрядах. Тоді діти усно називають
розряди. Темп гри в міру засвоєння учнями класів і розрядів слід прискорювати.
Тема.
Письмове ділення на двоцифрове
число.
Гра «Знайди помилку».
Хід гри.
Учитель
вивішує на дошці таблицю із записами і пропонує знайти помилку. Можна
замість таблиці зробити відповідні записи на дошці або виставити картки на
набірному полотні.
Тема. Утворення і читання чотирицифрових чисел у межах
двох тисяч. Гра «Добери множник».
Хід гри Учитель
в одній руці піднімає картку з одноцифровим числом, наприклад 6, у другій руці
– картку з двоцифровим числом, наприклад 48. Учні піднімають картку з таким
числом, яке в добутку з числом 6 дорівнює 48. Отже, піднята карта з числом 8
правильна.
Тема.
Читання і записування чотирицифрових
чисел у межах двох тисяч. Гра «Парне чи непарне» Хід
гри
а). Якщо
додати два парні числа? Три парні числа? Два непарні числа? Три непарні
числа? б).
Якщо від парного числа відняти парне? Якщо від непарного числа відняти
непарне? в).
Якщо парне число помножити на 2? На 3?
г). Якщо непарне число помножити
на 2? На 3?
д). Якщо парне число поділити на 2?
Тема. Читання та записування чотирицифрових чисел.
Утворення чотирицифрового числа з розрядних доданків. Гра «Знайди дане число».
Хід гри. Напиши
такі числа замість зірочок, щоб число яке стоїть над рискою, показувало
результат дій. Знайди дане число?
28
21* · 7 * · 3
* · 5 + * * · 5 + *
* · 6 + * 5 · 6 – *
16 + * 3 · 8 – *
2 · * * + * + *
* + * + * + * * · 9 + 3
2 · * + 2 · * 2 · 8 + *
Тема.
Утворення числа 10000. Визначення
кількості десятків, сотень і тисяч у числі.
Гра
«Що більше?»
а) два
помножити саме на себе чи 2 помножити на 2?
Б) три помножити тричі на себе чи 3 помножити на 3? Що більше?
Тема.
Читання і записування п‘ятицифрових
чисел у межах 20 тисяч
Гра» Хто краще вміє утворювати числа?»
Хід гри.
Назви
п‘ятицифрове число, сума цифр якого дорівнює 2.
(1 100 0, 1 010 0, 1 001 0).
Тема.
Читання і записування п‘ятицифрових
чисел. Дії над круглими числами. Гра «Скільки є таких чисел?»
Хід
гри
Серед усіх п‘ятицифрових чисел, записаних цифрами 2, 4, 6, 8,1 скільки таких,
які: починається цифрою 6? Закінчується цифрою 6? Не починається цифрою
6? Не закінчується цифрою 6? Не містить цифри 6?
Тема: Нумерація шестицифрових чисел: читання і записування.
Розкладання чисел на розрядні доданки. Гра «Автогонки»
Хід гри
Учні класу діляться на дві групи. Автогонки починають одночасно по
одному учневі з кожної групи (обчислюють). Хто швидше дійде до фінішу, той
переможе.
Тема: Читання і записування шестицифрових чисел. Множення і
ділення на 10, 100, 1000.
Гра «Передай естафету»
Хід
гри
Учні поділені на команди. З
кожної команди виходить по одному учневі і розв’язують по одному прикладові і
повертаються за парту. Виходить другий учень з команди, розв’язує інший
приклад. Гра триває. Яка з команд закінчить розв’язувати приклади першою та і
перемагає.
Тема: Визначення числа десятків і числа десятків тисяч,
числа сотень тисяч у заданих чисел.
Гра «Познайомимось і
розкладемо»
Хід гри Щоб
краще і швидше рахувати, давайте числа розкладати.
650
+ 130 = (600 + 100) + (50 + 30) = 780
800– 360 = (800 – 300) – 60 =260 + 320 = 500 – 140=
690– 460 = 700 – 280 =
360+340 = 400 + 450 =
Тема: Записування іменованих чисел та їх перетворення.
Розв’язування задачі на дві дії та складання оберненої задачі.
Гра «Поштарик»
Хід гри:
Рознеси
листи в будиночки, розв’язавши приклади.
8 •
4 + 7 9 • 3 –
16
8 • 8 +
0
1000 – 90 +1
39 + 5
• 5 7 • 8 –
17
100 – 30 – 6 22 + 22 – 5
Тема: Дія додавання. Закони додавання.
Гра «Мовчанка»
Хід
гри
Учні «ланцюжком» виходять до дошки обчислюють по одному прикладу і
записують відповідь. Все роблять мовчки.
Збільшити на 1
99
|
9
999
|
999
999
|
90
999
|
9
|
99
999
|
999
|
Зменшити на 1
10
000
|
1
000 000
|
10
|
11
000
|
1000
|
100
000
|
100
|
990
990
|
90
|
9
990
|
999
999
|
990
|
99
999
|
999
990
|
Зменшити на 10
10
100
|
100
000
|
100
|
110
000
|
1000
|
100
100
|
10
|
Заповнити таблицю
а
|
57620
|
4000
|
3150
|
а –
10
|
|||
а –
100
|
|||
а –
1000
|
Тема: Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених у
мірах довжини і маси Гра
«Естафета»
Хід
гри.
Учні класу діляться на три групи. По одному учневі з кожної групи
виходять до дошки, обчислюють один приклад, повертаються за парти, передають
естафету своєму товаришеві. Яка команда завершить обчислення першою, та
перемогла!
790 –
270
430 +
540
63 : 9
+ 0
х +
110 = 380
*880 –
360
150 +
440
9 : 3
+ 0
240 +
х = 490
*570 –
330
630 +
210
25 : 5
– 0
890 –
х = 320
Гра «Цікава гірка»
Хід гри
Хто швидше виконає обчислення:
1 • 9 + 2 =
|
|||||||||
12 • 9 + 3 =
|
|||||||||
123 • 9 + 4 =
|
|||||||||
1234 • 9 + 5 =
|
|||||||||
12345 • 9 + 6
=
|
|||||||||
123456 • 9 + 7
=
|
|||||||||
1234567 • 9 +
8 = 12345678 • 9 + 9 =
|
|||||||||
1 • 9 + 2 =
|
Тема: Застосування способу округлення при додаванні та
відніманні. Задачі на дві дії, які включають знаходження невідомого
множника.
Гра «Знайди відповідь»
Хід гри
В кожній таблиці знайти правильну відповідь
до виразу:
700 – 20
|
680
|
540
|
440
|
2355 + 150
|
2450
|
2500
|
2400
|
930 – 27
|
903
|
923
|
913
|
2000 : 10 • 5
|
10
|
200
|
1000
|
1450
+ 210
|
1560
|
1660
|
510
|
900
– 390
|
490
|
410
|
510
|
300
• 100 : 5
|
600
|
6000
|
60000
|
780
– 48
|
732
|
742
|
748
|
Тема: Поняття про швидкість. Задачі на заходження швидкості
руху.
Гра «Хто швидше?»
Хід гри
Грають по одному учню від команди (клас поділено на дві команди). Один
обчислює суми рядками, другий за стовпчиками. Виграє той, хто швидше впорається
із завданням не припускаючись помилок.
340
|
210
|
120
|
150
|
210
|
250
|
|
170
|
50
|
30
|
45
|
65
|
160
|
|
230
|
35
|
75
|
340
|
120
|
115
|
|
320
|
100
|
110
|
600
|
60
|
90
|
|
50
|
22
|
68
|
95
|
70
|
65
|
|
60
|
85
|
35
|
490
|
90
|
50
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар